Månadens önskelista

Mars cravings

På månadens sista dag är det läge för en ny   önskelista. När jag tittar tillbaka på de tidigare så har jag uppfyllt något, jag har köpt min första Telluskruka. En vit på auktion. 400 gick den på. Dyrt jämfört med övriga krukköp men lätt värt det.

image

En lägre variant av Libri blir det förhoppningsvis ett köp av i april. Jag hade inte plats för den högre men den nya mellanstora passar perfekt i vardagsrummet.

image

Äpplet av Ingeborg Lundin. Helt magiskt. Å över min prisklass men drömma kan man.

image

Hamburgare. Hemmagjorda. Det blir så sjukt gott om man gör det på rätt sätt. Det finns bra ställen i Stockholm men där är jag sällan så jag får lösa det själv. Gör så här: Köp bra kött. Jag köper ekologisk högrev. Ska man äta kött bör det iaf vara ekologiskt. Minst 20% fett ska det vara. Mal köttet själv i en köttkvarn. Smidigast om du köper ett tillbehör till en assistent. Frys kvarndelarna och köttet innan malning. Se till att du lägger fibrerna i samma riktning på gladpack. Rulla till en färskorv. Låt vila i kylen. Ta fram och skär puckar. Lägg dem på en het gjutjärnspanna. Tryck till med en stektyngd. Den höga värmen gör att fettet karamelliseras. Servera direkt i hembakade bröd å valfria tillbehör. Det är värt att baka brödet själv, det gör en enorm skillnad. Googla på Flippin Burgers bröd, de blir kanon. Kolla även in hur Jon Widegren gör burgare på YouTube. Lycka till. Du kommer att gråta av glädje vid första tuggan. Det gjorde jag.

Lämna en kommentar