Loppis

Påskloppis

Påsklov innebär loppis. Jag hårdstartade i tisdags med fyra loppisbesök med klent utfall. Förutom ett orangt Bergdalatroll till dottern var det bara på en av fyra som något fyndades. På Röda Korset hittade jag en liten Ekeby-kruka av Göran Andersson för 20 kr. När jag stod i kassan såg jag ytterligare en retrokruka och för 30 kr var det bara att slå till. Något missnöjd blev det Myrorna dagen efter då jag slog till på en bulbvas från gissningsvis Elme eller Eneryda för 90 kr. Dyrt ja men nu har jag tre och ett stilleben 😅 Å så en Steningekruka för en guldpeng.

image

Torsdagen var den dag jag sett framemot mest. PMU hade haft stängt över påsk så där borde finnas större fyndchans än vanligt. Å så var det. Utfallet är vanligtvis blandat, kan vara super eller inget. Nu började det bra med tre dessertskålar från Gullaskruf för 8 kr/st. En orange Elmevas i kanonskick för 15 kr var veckans bästa fynd. Jag har funderat på att börja samla på Elmes orangea vaser och det här var ett tecken om något 😀 Köpte även en blå hyacintvas för en guldpeng som troligtvis är nyproducerad. En sannolikt äldre vas i blåtonat glas kunde jag inte motstå för en guldpeng men var den kommer ifrån vet jag int. Å ett tunt bärnstensfärgat glas för en femma lämnar jag inte kvar.

image

Källarloppisen över gatan som drivs av två äldre män kan bjuda på bra köp ibland. Den här gången blev det en fingerljuslykta från Bergdala för 40 kr i riktigt bra skick. Å ja det är ett sjaskigt underarbete på väggen. Vi tapetserade bara över den bruna medaljongtapeten ☺️

image

 

Viggen var det ett tag sedan jag besökte eftersom de har stängt på lördagar just nu. Där blev det en Pagod från Steninge för 25 kr och en Lena från Ekeby för en tjuga. Inte den roligaste krukan men sån är jag. Duger  på altanen i sommar. Roligare bara en liten rosa vas från Ekenäs och en större brun från Åseda, sannolikt från de sista åren eftersom Skrufs nuvarande logga fanns på etiketten. Alltså från Royal Krona tiden på sjuttiotalet. 20 kr för den lilla och femtio för sen stora.

image.jpeg

Inlämningsloppisen Saker & Ting kan bjuda på fynd ibland. Nu blev det två Octavia av Karin Björquist för en guldpeng styck. Det är en lite småtrist kruka men svårt att lämna för det priset. Då är jag mer nöjd med den randiga Steningekrukan av Signe Persson Melin i en större storlek för en femma. Nu måste jag bara få bort kalkavlagringarna  Å jag behövde fler svarta blomfat så det blev ett gäng för en tia.

image

Inte med här är Concorden av plast, plastjordgubbar, stor hund, mellanstor björn, glaskanin och en rosa glasvas från gissningsvis Järvsö. Det kostar att hålla tre barn nöjda på loppis.

Nu tar jag paus över helgen. Jag har gett mig själv loppisförbud.

Lämna en kommentar